Monday, September 28, 2009

atiqah : realiti kehidupan 2

kali nih aku menulis bukan bertemankn mood mengeluh tp lebih pada mood keinsafan.....
klu korg bce entry realiti kehidupan tuh,aku sibuk mengekspresikan kelelahan aku mghadapi dugaan dlm hidup.......mcm susah sgt jer....tp, lps abang aku kongsi cerita pasal anak kepada abang kawan dia,aku rse dugaan aku tuh tak susah mane pon.......
aku nak tekankan kat sini bhw statement 'bler tgk anak buah aku yg baru nak msk 2 TAHUN tuh,aku teringin jd mcm dier.....FREE JER...TAKYAH FIKIR BYK2...SERONOK JER IDOP DIER......' tuh SALAH!drpd statement nih,secara umumnya aku nk ckp yg bdk kecik takder masalah.tapi aku SILAP BESAR!

apa cerita abang aku yg berjaya membuatkan aku menarik blk statement di atas?????
alkisah......abang aku pg umah kwn dier.ternampak budak lelaki yg umurnya lebih kurang 3 tahun tp saiz kepalanya lebih besar drpd normal.rupa2nya,budak tu anak buah kwn abang aku.bile borak2,barulah abang aku tahu yang budak kecil tu ader kanser kat kepala (dekat dengan mata sebelah kiri).dh 2 tahun kena chemo - maknanya dia dh kena kanser drpd umur kurg dr setahun.kesian kan????doktor kata boleh survive tp kena teruskan chemotherapy selama 15 tahun.lama tuh!sebab dah 2 tahun kena chemo dan makan ubat,budak tu pun dh tahu mkn ubat sendiri....mak dia letak ubat dlm syringe,dia picit sendiri dlm mulut.redha sungguh.mgkn dia sendiri ade keinginan untuk sembuh.mlm2,sblm tidur,dia akan tenyeh mata sebab rasa sakit.tp dia masih aktif dan happy.

NAH,AMIK!macam satu tamparan kat muka bila sedar ada insan yg jauh lebih muda drpd aku tp dah diuji dengan ujian SAAANGAT BESAR!
AKU????mengeluh dengan dugaan sebesar kuman.

itulah realiti....kita sibuk mnghitung sedikit kesusahan yg menimpa diri berbanding berjuta-juta nikmat yg dianugerahkan kepada kita hari-hari.
itulah realiti....kita sibuk memikirkan kesusahan kita yg hanya sebesar zarah sedangkan ramai lagi insan lain yg lebih parah

No comments: