Saturday, September 26, 2009

atiqah : realiti kehidupan

"Hidup perlukan perjuangan, tanpa perjuangan tiada pengorbanan, tanpa pengorbanan tiada kecintaan, tanpa kecintaan musnah segala kehidupan"

fikir2,susah kan hidup nih?kene sentiasa berjuang n berkorban....kadang2 rse letih..tp bak kata ustaz hasrizal (saifulislam.com) 'rehat sebenar adlah mati'.....

well,sbenanya takder point sgt pon nk ckp.tp ble tbca tazkirah drpd celcom nih membuatkn aku mengeluh dan terase lelah sbenanya.....terkng blk mcm2 tggjwb yg mesti dilaksanakn dlm wktu yg sgt singkat....as for me,a muslim, a student, a daughter, a friend, etc,this is the list of my responsibilities:
1. dakwah
2. blaja....blaja....n blaja spi jd doktor yg berjaya
3. tlg mak n ayh lyn guest mase rye nih wlupn niatnye nk study gile2 utk coming xm....
4. join bam2 jln rye wlupn mse tuh sbenanya bleh gne utk study or rehat or etc (no offense ppl....enjoyed our jln rye but....byk plak bnd yg nk kene wat)
5. jlnkn tugas sc....
6. byk lg tp tak tfikir plak skang.

prioriti???semuanya pntg....it's easy for people to say...."ko student,blaja jela....fokus".the reality is........boleh ker blaja jer sedgkn:
1. tggjwb dakwah tuh dh ader atas bahu setiap muslim...mmglah bole dibuat dgn mcm2 cre....kekadang kter senyum kat org pn,dh mnarik org tuh untuk knl islam....n nk kongsi satu citer drpd ustaz hasrizal psl dkwah yg mudah n tak disengajakan:
"ader sekumpuln muslim sdg mengikuti kuliah di masjid.bile sorg non-muslim lalu, die tgk rmi drpd muslim2 tuh tidur mase kuliah n sebb tu dier terpikat nk knl islam......mudah kan???"
tp yg mnjd mslh - sye ade jwtn di kolej tuh yg menghighlightkn syer sbgi org yg wajib utk menyampaikn aper2 yg patut.....humph.......ble dh dberi tggjwb,x dpt laksanakn,rse mcm a failure........
2. cter psl tlg mak n ayh nih....bkn mengungkit tp sekadr menambah dilema dlm dri....huhu.....since ak sorg jer yg btl2 ader kat umah n bole dihrp,wajiblah bg aku utk tlg mak n ayh.....yg jd prob nyer....skang nih rayer....tetamu dtg x putus2....so,kne basuh pinggan mangkuk n hidang mknn non-stop....biler mlm,trus pengsan...bile nk study????klula aku study n tak peduli org yg dtg,mak n ayh aku plak yg kne wat keje2 tuh sdgkn dorg tak sihat....camne tuh???
nway,hari2 bz tuh dh lps dh pn.....cti aku pn dh nk abes....so, no point bangkitkn hal nih....klu dh terbace,abaikn n lupakn.....
3. bam2,jln rye ngan korg mmg best.....disebbkn kesibukan masing2,kiter tak smpt nk upd8 psl life msg2....(especially aku yg sgt ketinggalan n tak contct pn korg biler kat kolej....sori).tulah dier bile dh sibuk study n etc.tp bile aku fikir2 blk,mgkn aku terlmpau xcited spi tak igt yg aku dh nk xm n kne blk lg awl......ble jer klu aku bkorbn sket taon nih n tgu taon dpn ikut korg jln rye sakan.....tp, still aku appreciate every single moment ngan korg....

so,caner nih kengkawan???hidup nih makin hari makin susah.....bler tgk anak buah aku yg baru nak msk 2 tahun tuh,aku teringin jd mcm dier.....free jer...takyah fikir byk2.seronok jer idup dier.......huhu...tk cm kiter yg perlu berjuang n berkorban kerana tanpa pengorbanan tiada kecintaan dan musnhlh segala kehidupan........

2 comments:

Anonymous said...

hidup ni penuh dgn cabaran..

dla khamis said...

interesting..best2